Na co szczepić szczeniaka, a na co kociaka?

Aby nasz pupil rozwijał się prawidłowo i nie chorował, konieczne jest wykonywanie podstawowych szczepień, w konkretnych okresach jego życia.

Kalendarz szczepień psa

6 – 8 tydzień życia –  nosówka i parwowiroza (specjalne szczepionki dla szczeniąt),
9 – 10 tydzień – nosówka, parwowiroza, choroba Rubartha (wirusowe zapalenie wątroby), kaszel kenelowy, ewentualnie dodatkowo koronawiroza i leptospiroza,
12 – 13 – jak wyżej, w komplecie ze szczepieniem przeciw wściekliźnie lub to po dwóch tygodniach. Zgodnie z ustawą: O zwalczaniu chorób zakaźnych, przeciw wściekliźnie szczepimy szczeniaka po ukończeniu 3 miesiąca życia. I to szczepienie powtarzamy co roku – a do piątego roku życia zwierzaka,  najlepiej w komplecie z pozostałymi (nosówka, parwowiroza).
O terminach szczepień, rodzaju szczepionki, dawce  decyduje każdorazowo lekarz weterynarii w odniesieniu do konkretnego czworonoga.
Istnieje również kilka innych chorób, przeciw którym polecane są szczepienia dodatkowe, m.in. borelioza, leptospiroza, grzybica. Na boreliozę warto zaszczepić pupila szczególnie narażonego na kontakt z kleszczami.

Kalendarz szczepień kota

12 – 13 tydzień życia – panleukopenia, katar koci, ewentualnie chlamydioza i białaczka  – powtarzamy je po ok. 3 tyg., następnie po roku, a potem co 2-3 lata.
W przypadku kotów nie ma obowiązku szczepienia przeciw wściekliźnie, warto jednak zadbać o to, zwłaszcza gdy pupil spaceruje po terenach podmiejskich, wówczas zaleca się co roku powtarzać szczepienie przeciw chorobom zakaźnym, a maksymalnie co dwa lata przeciw wściekliźnie.

Plan odrobaczania szczeniąt i kociąt

Odrobaczanie w przypadku szczeniaków i kociąt warto rozpocząć jeszcze gdy samica jest w ciąży. Potomstwo nie otrzymuje wtedy „w spadku” tylu pasożytów, dzięki czemu jest zdrowsze i silniejsze. Pierwszego odrobaczania miotu dokonujemy między 3 a 4 tygodniem życia, kolejnego po 2 tygodniach, potem co miesiąc aż do ukończenia 6 miesiąca życia, za wyjątkiem sytuacji inwazji pasożytów, kiedy to dawkę powtarzamy zawsze w przeciągu 2 tygodni.

Dodatkowa profilaktyka

Poza wyżej wymienionymi szczepieniami, warto zadbać o takie sprawy, jak odpowiednia profilaktyka, czyli zabezpieczenie naszego czworonoga przez różnego typu pasożytami zewnętrznymi, takimi jak np. pchły i kleszcze – służą temu specjalne obroże i spot-ony. Warto również pomyśleć o zachipowaniu zwierzaka, dzięki któremu będziemy mogli z łatwością zlokalizować jego miejsce pobytu, w sytuacji zaginięcia czy ucieczki.
Bezwzględnie jednak ważna zasada, to konsultowanie każdego dziwnego zachowania pupila z lekarzem weterynarii i absolutne wystrzeganie się  podawania zwierzętom leków według własnego uznania, zwłaszcza ludzkich, dalej: kotom leków dla psów i odwrotnie. W sytuacji kryzysowej, to lekarz specjalista decyduje zawsze o podawanych środkach i krokach jakie należy przedsięwziąć, by pomóc naszemu pupilowi.